Rekomendasi Editor PHP.

  • Share

Untuk dapat menulis kod PHP berkualiti tinggi, anda semestinya memerlukan editor PHP berkualiti tinggi yang paling sesuai dengan keperluan, pilihan dan aliran kerja pengaturcaraan anda. Terdapat banyak pilihan di luar sana yang disertakan dengan tuntutan dan sokongan mereka sendiri yang boleh anda cuba.

Tetapi walaupun mereka kelihatan sama pada pandangan pertama, setiap editor PHP mempunyai ciri unik dan kes penggunaan yang optimum. Pembangunan web akan menjadi lebih mudah jika anda mempunyai alat yang tepat untuk membantu anda menyelesaikan tugas. IDE yang mantap bukan sahaja dapat membantu anda menulis kod hebat dalam masa yang lebih singkat, tetapi juga dapat menyelamatkan anda dari masalah sepele dan meningkatkan gaya pengekodan anda.

Pembangun PHP sendiri menggunakan pelbagai jenis editor yang terdiri dari penyunting teks sederhana hingga IDE yang kompleks dan hebat, dengan banyak ciri lain selain kemampuan menyunting. Seperti yang dapat dibuktikan oleh kebanyakan pembangun profesional, IDE atau penyunting kod yang tepat adalah kunci untuk pengembangan dan penyelenggaraan kod berkualiti tinggi. Lihat cadangan untuk aplikasi penyunting PHP yang paling popular yang banyak digunakan oleh pembangun berikut.

Mengenal Apa Itu Editor php? 

Secara umum istilah teknikal, anda boleh mengedit fail PHP dengan penyunting teks asas seperti aplikasi Notepad di Windows walaupun itu bukan pilihan yang mudah untuk dilakukan. Masalah utama ialah fail kod sumber sukar dibaca tanpa sorotan sintaks yang membolehkan anda melihat struktur kod yang berbeza, seperti pemboleh ubah, kata kunci, dan parameter, dalam warna dan fon yang berbeza. Kebolehbacaan kod yang rendah bukan sahaja menyebabkan banyak kesalahan tetapi melambatkan anda sebagai pengaturcara, kerana akan memerlukan lebih banyak masa untuk melihat kod anda dan mengetahui apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Untuk mengedit fail PHP dengan berkesan, anda memerlukan editor kod sumber yang memahami sintaks PHP dan menyoroti setiap kod mengikut maknanya. Walaupun sorotan sintaks adalah ciri nombor satu dari setiap editor PHP, itu bukan satu-satunya ciri. Editor PHP terbaik dilengkapi dengan beberapa fungsi tambahan yang membantu anda menulis dan mengedit kod PHP, memahami struktur fail dan projek anda dengan kesalahan yang lebih sedikit. Sebagai contoh, pemecahan baris, lekukan, pelengkap automatik, mod pandangan dan penyuntingan yang berbeza, penyelesaian kod, fungsi carian dan perbandingan, dan petunjuk kod pintar adalah ciri tersebut.

Selain daripada fungsi penyuntingan lanjutan ini, editor PHP moden juga mempunyai kemampuan yang dapat membantu anda dengan tugas-tugas lain seperti debugging, control version, refactoring dan banyak lagi. Perhatikan juga bahawa kebanyakan editor PHP bukan hanya untuk mengedit fail PHP, tetapi juga editor teks umum yang disertakan dengan sokongan sintaks untuk banyak jenis fail kod sumber lain. Sebagai contoh, jika anda telah mengedit fail HTML sebelum ini dan sudah mempunyai editor HTML yang dilog masuk, kemungkinan besar ia akan menyokong sintaks PHP juga dan anda boleh mengikutinya jika anda mahu.

Rekomendasi Aplikasi Editor php.

Mungkin setiap pemaju mempunyai pilihan masing-masing mengikut keselesaan mereka. Tetapi tentu saja editor PHP yang paling banyak digunakan adalah yang popular dan berikut adalah:

Kod Visual Studio / Kod VS
Visual Studio Code adalah penyunting kod sumber bebas dan terbuka oleh Microsoft yang telah mendapat populariti yang luar biasa dalam beberapa tahun terakhir. Editor ini menyokong sintaks PHP secara lalai dan anda boleh memuat turun sambungan PHP lebih lanjut dari VS Code Marketplace untuk menjadikannya editor PHP lanjutan yang sesuai dengan keperluan pengkodan khusus anda. Anda boleh menyesuaikan setiap aspek Kod VS, dari tema, mengikat kunci, hingga integrasi dan fungsi.

Brackets
Kurungan adalah penyunting kod sumber terbuka yang dibuat dan dikendalikan oleh Adobe. Seperti kebanyakan produk Adobe, fokus utama adalah pengembangan frontend, tetapi juga menyokong beberapa bahasa backend, termasuk PHP. Editor yang satu ini telah menjadi popular kerana ciri penyuntingan sebaris untuk CSS yang membolehkan anda melihat semua pemilih yang termasuk dalam peraturan CSS tertentu.
Sekiranya anda melakukan pengembangan frontend dan backend, Bracket boleh menjadi editor PHP yang ideal untuk anda, terutamanya jika anda juga bekerja dengan preprocessor CSS, seperti Sass dan LESS. Walaupun Bracket bukan editor PHP yang paling maju di antara editor, Bracket adalah percuma, ringan, dan mudah digunakan.

Bluefish
Bluefish adalah penyunting kod sumber lanjutan yang menyokong banyak bahasa pengaturcaraan. Anda boleh menggunakannya pada sistem operasi yang berbeza, tetapi ia juga dilengkapi dengan integrasi Gnome. Sekiranya anda mencari editor PHP untuk pengedaran Linux anda, Bluefish dapat menjadi pilihan tepat untuk anda kerana ia mempunyai sokongan GUI serta konsisten dengan Garis Panduan Antaramuka Manusia Gnome sehingga kelihatan baik di desktop Gnome.
Sejak Bluefish dibuat dengan mempertimbangkan pengembang web, editor popular ini juga dilengkapi dengan ciri-ciri berguna seperti sokongan Emmet, dialog dan wizard untuk tag HTML, penyemak imbas watak Unicode, dan banyak lagi. Ia juga mempunyai antara muka pengguna yang intuitif dan mudah digunakan, jadi anda boleh memilihnya dengan selamat jika anda seorang pembangun pemula atau tidak mempunyai banyak masa untuk belajar bagaimana menggunakan editor PHP.

Notepad ++
Editor Notepad ++ adalah editor kod klasik operasi Windows yang telah lama digunakan oleh banyak pembangun. Dicipta sebagai pengganti Notepad, penyunting teks lalai yang dilengkapi dengan sistem operasi Windows. Notepad ++ menambah beberapa ciri pada editor Notepad yang paling asas, oleh itu ia menjadi cepat popular di kalangan pembangun yang menggunakan peranti Windows.
Ia dilengkapi dengan kemampuan sorotan sintaks untuk hampir 80 bahasa pengaturcaraan, Notepad ++ mudah dipasang, berfungsi dengan segera, dan mempunyai fungsi penyuntingan penting seperti split view, antaramuka pelbagai dokumen, dll Oleh itu, jika anda memerlukan editor PHP percuma untuk Windows yang mudah digunakan dan dimuat dengan pantas, Notepad ++ patut diperiksa untuk pemula.

Atom
Pada mulanya Atom adalah alat GitHub dalaman yang kemudian mereka buat sebagai sumber terbuka, tetapi projek itu masih dikendalikan oleh GitHub. Dengan slogan “editor teks yang dapat digodam untuk abad ke-21” kerana anda dapat menyesuaikan setiap aspek antara muka editor, seperti tema UT dan sintaks, pengikat kunci, pemformatan, tetapan global dan khusus bahasa. dan lain-lain.
Selain daripada fungsi inti editor, anda boleh memuat turun hampir 9,000 pakej yang membolehkan anda menambah pada dasarnya apa sahaja ciri yang anda perlukan. Untuk mengkonfigurasi Atom sebagai editor PHP, anda boleh menambahkan pakej PHP khusus untuk debugging, refactoring, anotation, rolling, dan tugas-tugas lain yang berkaitan dengan pembangunan.

 

Nah Sekian Dan Terimakasih Atuh Bang:)

Sampai Jumpa Di Next Konten:)

Jangan Lupa Di Translate ya bang 🙂

Disini Gua Ngucapin Salam Buat Kamu:)

Assalamualaikum.

  • Share
wpDiscuz
Exit mobile version