Apa Itu Software Egineering?

  • Share

Kejuruteraan perisian atau dalam bahasa Indonesia adalah penukaran perisian yang akan dikembangkan, dikekalkan, dan bahkan dibuat mengikut prinsip kejuruteraan. Fungsi dan tujuan kajian kejuruteraan perisian adalah untuk menjadikan perisian dapat dilaksanakan dengan lebih pantas, lebih berkesan dan berkualiti untuk pengguna.

Kejuruteraan Perisian (RPL, atau dalam bahasa Inggeris: Perisian Kejuruteraan atau SE) adalah profesion yang menangani modaliti pengembangan perisian, termasuk penciptaan, penyelenggaraan, pengurusan pengembangan perisian dan organisasi pengurusan kualiti.

IEEE Computer Society mendefinisikan rekayasa perangkat lunak sebagai penerapan pendekatan yang sistematis, disiplin, dan terkuantifikasi untuk pengembangan, penggunaan, dan pemeliharaan perangkat lunak dan sebagai penyelidikan atas pendekatan-pendekatan ini, yaitu Menerapkan pendekatan rekayasa ke perangkat lunak.

Software Egineering Adalah. 
Rekayasa Software Mengubah Software itu sendiri untuk mengembangkan, memelihara, dan Membuat nya kembali . Prinsip-prinsip teknik digunakan untuk membuat perangkat lunak yang bekerja lebih efisien dan efektif bagi pengguna.Kejuruteraan Perisian Adalah
Kejuruteraan perisian mengubah perisian itu sendiri untuk dikembangkan, dikekalkan, dan dihasilkan semula. Prinsip kejuruteraan digunakan untuk menjadikan perisian berfungsi dengan lebih cekap dan berkesan untuk pengguna.

Kejuruteraan Perisian Adalah
Kejuruteraan perisian mengubah perisian itu sendiri untuk dikembangkan, dikekalkan, dan dihasilkan semula. Prinsip kejuruteraan digunakan untuk menjadikan perisian berfungsi dengan lebih cekap dan berkesan untuk pengguna.

Kejuruteraan Perisian Adalah.

Kejuruteraan perisian mengubah perisian itu sendiri untuk dikembangkan, dikekalkan, dan dihasilkan semula. Prinsip kejuruteraan digunakan untuk menjadikan perisian berfungsi dengan lebih cekap dan berkesan untuk pengguna.

Kaedah Pembangunan Perisian
Kaedah pengembangan perisian terbahagi kepada lima, iaitu kaedah urutan linear, RAD, Prototype, Spiral dan 4GT. Berikut adalah penjelasan kaedah ini.

1. Model Urutan Linear
Model ini adalah pengembangan perisian yang berurutan dan sistematik. Berdasarkan sistem analisis yang digunakan, kod, ujian dan reka bentuk. Oleh itu, kaedah ini sering disebut sebagai model air terjun atau sebagai ciri model air terjun.

2. Model RAD
Model RAD atau kependekan dari Rapid Application Development adalah proses pengembangan perisian yang lebih menumpukan pada pengembangan sistem yang lebih pendek atau lebih pendek. Dengan proses RAD ini, pasukan pembangunan dapat dengan cepat membuat sistem fungsi standard.

3. Model Prototaip
Model prototaip ini berfungsi untuk menerapkan mekanisme yang betul. Dengan cara ini, pakar mesti menggunakan keratan dalam program yang ada ketika menjalankan prototaip. Kaedah kedua adalah menggunakan alat seperti Windows Manager. Oleh itu, program yang dibuat dapat berjalan dengan optimum.

4. Model Spiral
Model spiral adalah proses perisian yang cukup evolusi. Model spiral ini pada mulanya dicadangkan oleh Boehm. Kaedah itu sendiri terdiri dalam penyusunan sifat sastera dari prototaip. Oleh itu, ia dikaji secara sistematik menggunakan model urutan linear. Model ini adalah kaedah yang lebih mudah untuk mengembangkan sistem yang besar. Walau bagaimanapun, model ini memerlukan kemahiran yang tinggi. Juga, menggunakan model ini boleh memakan masa bertahun-tahun.

5. Model 4GT
Model 4GT atau singkatan Teknik Generasi Keempat adalah model yang merujuk kepada perisian yang biasa digunakan. Beberapa perkembangan perisian yang menyokong 4GT termasuk manipulasi data, pelaporan, interaksi layar, grafik tahap tinggi, dan spreadsheet.

Kelebihan model 4GT ini adalah bahawa masa yang diperlukan dapat menjadi lebih pendek. Pada masa yang sama, produktiviti dapat ditingkatkan. Walau bagaimanapun, kelemahan kaedah ini terletak pada alat atau instrumen. Kerana alat yang digunakan hanya untuk aplikasi tertentu.

Cawangan Kerjaya Kejuruteraan Perisian
Berikut adalah cabang kerjaya yang berkaitan dengan kejuruteraan perisian, seperti berikut:

1. Pembangunan Aplikasi
Yang pertama adalah Pembangunan Aplikasi. Kerjaya di bahagian ini bertanggungjawab untuk mengembangkan aplikasi di desktop atau hanya untuk komputer. Aplikasi ini boleh digunakan dalam talian atau luar talian. Biasanya Java dan C # digunakan sebagai bahasa pengaturcaraan.

2. Pembangunan Web
Sekiranya pengembangan aplikasi hanya tertumpu pada pengembangan aplikasi desktop, pengembangan web hanya berfokus pada pengembangan aplikasi melalui penyemak imbas web. Secara umum, bahasa yang digunakan adalah HTML, Javascript, dan PHP adalah bahasa pengaturcaraan web yang paling popular dan banyak digunakan.

3. Pembangunan Sistem
Tugas pengembangan sistem adalah untuk menyokong bahagian pengembangan aplikasi. Biasanya sering membantu dalam reka bentuk dan pengekodan. Bahasa pengaturcaraan yang biasa digunakan adalah C dan C ++.

4. Pembangunan Sistem Tertanam
Tugas utama dalam bidang ini adalah merancang sistem komputer dan juga perisian yang biasanya tidak dipasang pada komputer. Contohnya, kenderaan seperti kereta, motosikal, GPS, dll. Secara umum, bahasa pengaturcaraan yang biasa digunakan adalah gabungan pelbagai bahasa pengaturcaraan lain.

Nah Sekian Dari Ku:)

Semoga Bermanfaat 🙂

 

  • Share
wpDiscuz
Exit mobile version