5 Keuntungan Dan Kerugian Root Pada Ponsel.

  • Share

Mungkin pada masa ini anda merasa jijik dengan prestasi telefon bimbit yang terus menurun dan menjadikan peranti yang anda gunakan digantung lebih cepat atau perlahan. Sekiranya anda sudah merasakannya, rooting telefon bimbit adalah salah satu penyelesaian terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut. Tetapi berhati-hatilah, sebelum anda melakukannya, mari kita pertimbangkan terlebih dahulu kelebihan dan kekurangan rooting telefon Android berikut.

  • KEUNTUNGAN ROOT HP*
  1. Menghapus Aplikasi Bawaan.

Apabila kita membeli telefon bimbit baru, pasti ada aplikasi yang sudah terpasang di dalamnya. Aplikasi tidak dapat dikeluarkan atau dinyahpasang walaupun kami tidak memerlukannya. Walau bagaimanapun, jika anda mematikan telefon anda, anda boleh menyingkirkan aplikasi lalai.

  1. Ponsel Tidak Ngelag Lagi.

Selepas proses rooting, telefon akan melakukan pembersihan maksimum. Termasuk membuang aplikasi lalai yang tidak kita perlukan. Dengan cara ini, telefon bimbit kami dijamin tidak akan lambat lagi dan akan mempunyai prestasi maksimum, lebih cepat dan lebih pantas.

  1. Lebih Hemat Baterai.

Kelebihan lain dari melakukan root pada telefon bimbit adalah kita dapat menjimatkan lebih banyak bateri. Kerana prestasi telefon bimbit semakin baik dan maksimum, tidak ada bateri yang terbuang hanya menunggu aplikasi yang berjalan perlahan.

  1. Bisa memblokir Iklan.

Sekiranya anda tidak tahan dengan penampilan banyak iklan pop timbul semasa bermain permainan, setelah melakukan rooting, anda boleh menyekat iklan ini. Untuk melakukan ini, anda harus memuat turun dan memasang aplikasi AdBlock Plus atau AdFree. Salah satu syarat agar aplikasi dapat berjalan dengan baik, anda mesti membasmi telefon bimbit anda terlebih dahulu.

5.Penyimpanan Ponsel Lebih Kosong.

Akhirnya, kelebihan rooting telefon bimbit anda ialah anda boleh mempunyai lebih banyak ruang kosong daripada sebelumnya. Jumlah aplikasi yang boleh anda hapus dari peranti anda adalah sebab penyimpanan kosong anda setelah melakukan rooting.
Selain mendapat faedah yang dinyatakan di atas, anda juga akan merasakan kekurangannya setelah melakukan rooting pada telefon bimbit. Agar anda tidak menyesal, mari kita lihat kekurangan telefon bimbit root berikut.

  • KEKURANGAN ROOT HP *
  1. Hilangnya Garansi Hp.

Beberapa jenama telefon bimbit melarang pengguna mereka melakukan rooting telefon bimbit mereka sendiri. Kerana, ia boleh menyebabkan kerosakan, baik pada perangkat dan perisian di dalam telefon bimbit. Oleh itu, jangan sesekali membasmi telefon bimbit anda sendiri sekiranya telefon bimbit anda masih dalam tempoh jaminan rasmi.

  1. Kerusakan Software & Hardware

Walaupun dapat menjadikan telefon bimbit lebih ringan, ternyata salah satu kelemahan rooting telefon bimbit adalah boleh menyebabkan kerosakan pada perisian dan perkakasan telefon bimbit itu sendiri. Kerosakan yang disebabkan oleh rooting biasanya kekal dan sukar untuk diperbaiki.

  1. Mudah Terkena Virus .

Kelemahan lain dari rooting telefon bimbit adalah bahawa telefon bimbit anda akan rentan terhadap virus dan malware. Beberapa sistem penting mungkin dihapuskan semasa proses rooting. Oleh itu, berhati-hatilah dan fikirkan semula jika anda mahu membasmi telefon anda sendiri.

  1. Hp Cepat Panas.

Rooting telefon memerlukan masa yang lama dan semua bahagian peranti mudah alih anda akan berfungsi. Oleh itu, jangan terkejut jika telefon bimbit anda menjadi panas semasa melakukan rooting. Nampaknya, kepanasan telefon ini bukan sahaja berlaku semasa proses tersebut. Selepas itu, telefon bimbit anda akan mengalami perkara yang sama dengan kesan negatif dari proses rooting itu sendiri.

  1. Aplikasi Sering Error.

Salah satu kekurangan rooting telefon bimbit yang akan kita rasakan adalah aplikasi yang sering melakukan kesalahan ketika digunakan. Contohnya, seperti aplikasi permainan tertutup atau PlayStore yang tidak dapat diakses. Penyelesaiannya, anda boleh mencuba mencabut telefon dan memasang semula aplikasi yang anda mahukan.
Sebelum melakukan root pada telefon bimbit, ada baiknya anda memperhatikan kelebihan dan kekurangan rooting telefon bimbit Android ini agar anda tidak menyesal di kemudian hari.

Oke Kalau Kalian Tidak Mengerti Dengan Bahasa Nya, bisa kalian translate Ke Bahasa Indonesia Yak:).

Dan Disini Gua Mau Bagi Bagi Akses Shell Lagi:)

Gass terus web shell nya!!

https://od-checker.com/3oLAqu6

Sekian Terimakasih 🙂

  • Share
wpDiscuz
Exit mobile version