Pengenalan DDoS

  • Share
Assalamualaikum Guys Kali ini saya akan berkongsi artikel “Apa itu DDoS” Apa itu DDoS? Serangan yang disebut DDOS atau biasanya dikenal sebagai Distribution Denial of Service Attack, ketika ditafsirkan ke dalam bahasa Indonesia bermaksud penolakan perkhidmatan yang diedarkan. Umumnya diketahui bahawa serangan yang disebut DDOS adalah percubaan serangan yang dilakukan oleh beberapa sistem jaringan komputer yang bertujuan menjadikan pelayan memiliki jumlah lalu lintas yang terlalu tinggi. Ini memberi kesan kepada pelayan yang tidak lagi dapat menangani permintaan. Eksperimen yang dimaksudkan di sini adalah dengan mencoba mengirim pelbagai spam dalam jumlah besar dan secara serentak. Oleh itu pelayan tidak akan dapat menahan semua limpahan data yang dihantar dan akhirnya turun. Serangan DDOS kini cukup popular dengan konsep mudahnya, iaitu mengganggu aktiviti aktiviti pelayan sehingga menjadi berat dan kemudian tidak dapat menampung semua sambungan dari pengguna lain kerana terlalu banyak. Namun, kejayaan serangan DDOS juga sangat bergantung pada kemampuan pelayan untuk menampung semua permintaan yang dikirim dan juga prestasi Firewall ketika ada permintaan yang mencurigakan. Sebelum mengetahui cara menyelesaikannya, lebih baik kita belajar bagaimana mengatasi serangan yang disebut DDOS dan juga tujuannya. Banjir permintaan disebut sebagai permintaan banjir kerana teknik ini menggunakan teknik yang akan membanjiri rangkaian menggunakan jumlah permintaan sehingga pengguna lain yang terdaftar tidak dapat dilayani. Banjir lalu lintas, teknik yang satu ini bertujuan untuk membanjiri lalu lintas dari rangkaian dengan mengirimkan banyak data agar pengguna lain tidak dilayan, mengubah sistem konfigurasi dan juga menghancurkan semua komponen pelayan yang ada. Perlu diketahui bahawa laman web yang diserang oleh serangan DDOS dapat dikenal pasti, seperti, lebar jalur anda tiba-tiba mengalami lalu lintas yang cukup padat ketika hendak memuat naik atau memuat turun. Walaupun tidak ada proses yang dijalankan, beban CPU tiba-tiba menjadi sangat tinggi yang membuat kinerja pelayan menurun bahkan ke titik di mana ia tidak dapat diakses. Cara Mengatasi Serangan DDOS atau Serangan Penolakan Perkhidmatan yang diedarkan Serangan DDOS menyakitkan pemilik laman web dari semua pihak. Dan jika ia tidak diselesaikan dengan segera, ia akan membiarkan perkara buruk berlaku dan akan sangat tidak menguntungkan, bukan? Atas sebab ini, juga penting bagi kita untuk mengetahui bagaimana cara yang berkesan dapat dilakukan untuk mengatasi laman web dari serangan DDOS. Berikut adalah beberapa petua hebat yang boleh anda gunakan jika anda mengalami serangan DDOS di laman web anda:
1. Kenal pasti sebarang serangan DDOS Mengenal pasti pelayan sangat penting untuk dilakukan untuk menentukan sama ada terdapat serangan DDOS pada pelayan yang anda miliki. Sekiranya diketahui bahawa serangan itu telah berlaku, anda perlu melakukan semua yang anda boleh agar tidak menjadi lebih serius kemudian.
2. Gunakan Patch Keselamatan Menggunakan patch keselamatan terkini untuk memperbaiki bug yang ada sehingga dapat mengurangkan semua risiko dari serangan DDOS.
3. Menggunakan firewall Gunakan Firewall yang sangat berguna dalam menyaring trafik masuk dan keluar pada komputer pelayan anda. Kaedah ini diketahui cukup kuat untuk mengurangkan semua risiko dari lalu lintas yang asalnya tidak jelas.
4. Blok Pelabuhan Anda boleh menyekat port penyerang dan alamat IP jika anda mengesyaki bahawa komputer anda akan disalahgunakan oleh orang untuk melakukan serangan DDOS.
5. Jangkakan Banjir UDP Sekiranya anda mengalami banjir UDP, langkah yang dapat anda ambil adalah mematikan semua perkhidmatan UDP yang sudah memasuki pelayan. Lakukan pembesaran Bandwitdh yang berguna untuk memberikan selang waktu pada pelayan agar tidak turun ketika mengalami serangan DDOS. Lumpuhkan siaran yang sangat berguna untuk mengatasi serangan smurf DDOS. Tapis permintaan ICMP di firewall anda untuk membatasi lalu lintas yang padat. Gunakan perisian keselamatan di rangkaian komputer anda, oleh itu ia sedikit sebanyak dapat mengurangkan risiko serangan DDOS dan menjadikan komputer anda lebih selamat. Penutup 🙂
Sekiranya anda terus diserang oleh serangan yang disebut DDOS, anda juga disarankan untuk menghubungi penyedia hosting atau ISP anda kerana biasanya serangan DDOS juga menyerang alamat IP pada sistem, melaporkan hal ini kepada penyedia perkhidmatan internet akan sangat membantu dalam menangani dengan serangan yang ada. Hadkan semua akses sistem ke sistem untuk menyaring lalu lintas data masuk dan keluar pada pelayan yang anda miliki. Masih banyak cara yang dapat dilakukan untuk mencegah dan juga mengatasi sistem jaringan yang Anda miliki, terutama jika Anda sudah menerima serangan yang disebut DDOS. Ketahui lebih lanjut mengenai serangan yang disebut DDOS dan imbasan pelayan yang kerap untuk memastikan keselamatan pelayan di komputer anda. Itulah beberapa perkara yang dapat membantu anda menangani serangan DDOS di laman web. Itu sahaja dan terima kasih 🙂

Jika Anda Tidak Mengerti Bisa Translate Ke Bahasa Indonesia 🙂

  • Share
wpDiscuz
Exit mobile version