Berita  

Benarkah Menggunakan Ponsel Saat Hujan Bisa Tersambar Petir?

Kini, telefon bimbit adalah objek teknologi yang paling banyak digunakan.

Objek-objek ini sering dibawa ke mana-mana, baik di rumah dan di luar rumah.

Bukan itu sahaja, dalam cuaca apa pun, telefon bimbit masih digunakan. Walaupun cuaca buruk, seperti hujan lebat dan ribut petir.

Namun, banyak yang mengatakan bahawa menggunakan telefon bimbit ketika hujan adalah berbahaya kerana boleh disambar petir. Apakah betul?

Menggunakan darat semasa hujan

Berdasarkan jurnal yang diterbitkan oleh agensi cuaca Amerika Syarikat, Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Nasional (NOAA), menggunakan telefon bimbit ketika hujan sebenarnya selamat.

Selagi tidak ada alat atau objek lain yang menjadi penghubung langsung antara kita dan kilat.

Namun, apa yang pasti berbahaya adalah ketika menggunakan talian darat seperti landasan ketika hujan.

Ini kerana telefon mempunyai kabel yang boleh mengalirkan elektrik semasa hujan.

Sentiasa Berhati-hati Menggunakan Telefon Anda Semasa Hujan

Walaupun menurut NOAA selamat, ada sesuatu yang perlu diperhatikan ketika kita menggunakan telefon bimbit kita ketika hujan.

Contohnya, tidak menggunakan alat dengar atau seumpamanya. Kerana ia boleh menjadi konduktor elektrik semasa hujan dan kilat.

Objek dengan bahan yang mudah mengalirkan arus elektrik (konduktif), seperti cecair atau logam dan bersentuhan langsung dengan kulit kita, yang membolehkan aliran elektrik memasuki badan.

Oleh itu, untuk mengelakkan bahaya semasa hujan dan kilat, lebih baik jika aktiviti bermain telefon bimbit anda dihentikan buat sementara waktu sehingga cuaca bertambah baik.

Kerana, di dalam telefon bimbit itu sendiri terdapat banyak komponen seperti logam dan kabel, yang boleh menjadi objek konduktif elektrik yang berbahaya.